24 April, 2009

Min Afrikanske Farm - B2B i Uganda.

På mandag, den 27. April 2009 ankommer repræsentanter fra 13 danske virksomheder til Entebbe, hovedstadens Kampalas og Ugandas internationale lufthavn.

De kommer i forbindelse med den danske ambassades Business 2 Business (B2B) programmer og kommer til Uganda for at undersøge mulighederne for at lave forretninger med lokale partnere.

For ikke så længe siden annoncerede regeringen, at den danske bistand i langt højere grad skulle involvere og implenteres af danske private firmaer, der til gengæld skulle lave projekterne på en måde så teknologi og viden om teknologi bliver givet videre til de lokale partnere.

Det giver god mening, specielt i disse tider, både for de danske virksomheder, den danske stat og den lokale partner.

De danske virksomheder er presset på økonomien, så de har behov for gode, men billige råvarer eller halvfabrikata, så de kan holde sig konkurrencedygtige.

Den lokale partner finder en aftager af deres råvarer og på sigt viden og produktionsapparatet til forædling af deres råvarer og dermed værdiforøgelse af deres produkter.

Og den danske stat er med til at fastholde og måske skabe arbejdspladser, skabe Dansk eksport, der gavner betalingsbalancen, og være med til at skabe en bedre og mere stabil økonomi i den tredje verden, der så igen vil skabe mere velstand og beskæftigelse både lokalt og i Europa.

De firmaer der besøger Uganda i næste uge er i fødevarebranchen. Da Uganda er landlåst og er højland, er vejret gunstigt og jorden er frugtbar, har mange af afgrøderne her 2 eller flere høstsæsoner.

Der er også plads til eksportører her i Uganda. I modsætningen til Europa og resten af vestlige verden har en økonomi i recession, har Østafrika en økonomisk vækst på 5,5% og i særdeleshed har Uganda en vækst på 6%. Det hænger blandt andet sammen med, at man i langt mindre grad har bygget sin økonomi på lånte penge.

Det er dog ikke altid lige let at træde ind på et nyt marked og i særdeleshed ikke på et marked, der ligger så langt fra Danmark både geografisk og kulturelt.

Den geografiske placering, dergiver Ugabda dets favorable vejrlig giver også en udfordring, da varer enten skal transporteres over land til enten Dar-es-Salaam i Tanzania eller Mombasa i Kenya for at blive sejlet til Europa eller flyves ud.

Og kulturen er meget forskellig fra Europa. Eksempelvis er mange producenter og firmaer enkeltmands- eller familievirksomheder, og har som oftest ingen regnskabsafdeling. Og netop regnskabsførelse er meget uformel for ikke at sige mangelfuld.

Derudover må man ofte påregne at skulle betale en del af købssummen forud, da forretningspartneren sjældent har et råvarelager og derfor skal købe råvarerne inden produktionen kan starte.

Der er altså muligheder for vækst og en god forretning i Østafrika blandt de økonomier, vi traditionelt set har regnet for fattige.

Velkommen til Uganda!

No comments:

Post a Comment