16 February, 2010

Lån = Frihed? Nej, vel ...

Jeg har været ved at rydde op i min spam folder i gmail. Der 'faldt' jeg over denne email:

Din vej til mere frihed. Lån op til 15.000
Lån op til 15.000,-. Klik og få et ....


Jeg har valgt at undlade firma-navn, mm. selvom nogle kan genkende afsenderen ud fra det ovenstående, men afsenderen er i dette tilfælde ikke så interessant, for den er blot en af mange.

Økonomisk frihed eller det modsatte, at være låst af sin (manglende) økonomi er hovedtemaet i mange menneskers liv, og især i ægteskaber/parforhold kan en dårlig økonomi ødelægge alle andre gode intentioner. Derfor hungrer vi ofte efter økonomisk frihed.

Men økonomisk frihed kan ikke skabes gennem lån. Den skabes gennem hårdt arbejde, planlægning og vedholdenhed. En klog mand (jeg husker ikke hvem, hvis du ved det, så skriv det evt som en kommentar) har engang sagt noget i retningen af:

"Det er ikke mængden af penge, du har til rådighed, der afgør, om du er rig. Det er hvorlænge, du kan klare dig, for dem, du har."



Øgede lån giver måske nok en øget likviditet lige nu og her, men de giver en øget renteudgift, der på lang sigt mindsker din likviditet. Og især hurtigt-lånene, med deres høje rentesats (18% p.a. og opefter) kommer hurtigt til at koste dig mange rentekroner. Det er lidt ligesom at tisse i bukserne for at få varmen. Det virker nu og her, men bliver hurtigt koldt, koldere end at lade være!

No comments:

Post a Comment