29 January, 2010

Opdatering: DagensJob.dk - det ser ud til at være ok

En lille opdatering vedr. Dagens Job.dk:

Som nævnt i et tidligere indlæg, begyndte jeg at få emails fra DagensJob.dk selvom jeg ikke kan mindes, at jeg havde oprettet/kontaktet mig hos/til DagensJob.dk.

Efter et mislykket forsøg på at afmelde mig (jeg kunne ikke se afmeldings emailen) forsøgte jeg igen og begyndte samtidig at grave lidt i DagensJob.dk og DagensJob ApS som står bag ved sitet. Det gjorde jeg på baggrund af en uheldig oplevelse med en anden 'service' på internettet.

Jeg opdagede siden, at ihvertfald frameldings email nr. 2 endte i mit spamfilter (det er sandsynligt at nr. 1 endte samme sted, hvorfor forsøg nr. 1 mislykkedes). Ved at finde den frem og klikke på bekræftelses-linket ser jeg ud til at have lykkedes med mit forehavende.

Denne dobbelte handling for at til-/afmelde sig kaldes double-opt-in (eller -opt-out). Det er en god måde, at fange ønskede til- og afmeldinger på, da enhver ikke blot kan til-/afmelde en vilkårlig email-adresse, man skal rent faktisk have adgang til emailen for at kunne gennemføre denne handling.

Desværre ser alt for mange online services/medlemskaber ud til ikke at anvende den ved tilmelding, hvorved du kan genere en anden person ved at melde ham/hende til flest mulige nyhedsbreve og mailinglister af så underlig karakter som muligt - blot som chikane.

Tilbage til DagensJob.dk. Direktøren, jeg nævnte i det oprindelige indlæg, Lisbeth Chawes, skrev onsdag eftermiddag en kommentar til dette indlæg, der forklarer, at de forskellige adresser skyldes dels et samarbejde mellem hende og en god ven, samt et flytte til andre lokaler.

Der ser altså ud til ikke at være noget galt med DagensJob.dk og DagensJob ApS. Blot vil jeg stille spørgsmålstegn ved, om den brugte metode er ok.

Jeg modtog en email, hvor der stod at jeg havde tilmeldt mig DagensJob.dk. Det var blot ikke sandt. Jeg kan ikke med sikkerhed gøre rede for, hvordan jeg havnede i DagensJob.dk's mailing-liste, men jeg finder det sandsynligt, at DagensJob.dk gennem deres samarbejde med pointshop.dk har ehvervet mine data (jeg havde på daværende tidspunkt en konto hos pointshop.dk).

Jeg finder det forkert, at jeg ikke får præsenteret en double-opt-in i forbindelse med tilbuddet med at indtræde i DagensJob.dk's system. Det bliver brugt ved afmelding og burde derfor forholdvist nemt kune tilpasses til DK forehold.

For at opsummere: Lisbeth Chawes og DagensJob.dk/DagensJob ApS ser ud til at være et 'legit' foretagende, der blot har været lidt for aktive.

No comments:

Post a Comment