19 January, 2010

I gang med spilleriet

Jeg har spillet Brass Band musik siden jeg var 7-8 år og har nydt det meget. Jeg startede på cornet, men vi fandt hurtigt ud af, at det ikke var der, min force lå så jeg skiftede til Alt Horn (Eb Horn), hvilket nok er det instrument, jeg har spillet mest. Ellers har jeg spillet Baritone, Euphonium og Trombone ((Træk-)Basun).

Det er efterhånden ved at være længe siden. Jeg har ikke spillet regelmæssig siden 2002 og har stort set ikke spillet siden 2006. Jeg har flere gange villet i gang med at spille igen, men af forskellige grunde er det aldrig blevet til noget.

Men nu skal det være! Desværre er der ikke et Brass Band i nærheden af, hvor jeg bor (Fredericia). Jeg tror det nærmeste ligger i Vejle, og tilhører FDF. Hvis jeg skal til et "selvstændigt" Brass Band er de nærmeste umiddelbart Odense Brass Band, Skanderborg Brass Band og Århus Brass Band. De er alle tre stærke bands og jeg kan ikke på nuværende tidspunkt være med der, og der er for langt for mig at køre, ihvertfald pt.

Derfor er jeg gået i gang med at øve på et trompet, jeg har lånt. For her i Fredericia har vi et amatør symfoniorkester, Fredericia Byorkester. Prøvestart er den 25. januar (om mindre end en uge) og jeg er først startet med at øve i dag!


Jeg har været en tur på biblioteket og har tl min glæde fundet, at de havde Arban's trompetskole, som jeg bestilte før jul. Den er endelig kommet og vil være min grundlæggende øvebog. Når/hvis jeg så klarer at komme med i byorkesteret skal jeg naturligvis også øve på de stykker, vi skal spille til koncert.

Der skal kløes på, og i dag kan jeg kun klare ca 10. minutter ad gangen :-s. Jeg satser på, at skulle øve ca. 30-60 minutter om dagen (30 min på lang sigt) så i dag (og de følgende dage) må jeg øve af flere gange. Jeg har allerede opnået 2 pas i dag, og tager et til om lidt. Så i dag skulle jeg gerne nå op på 30 min i alt.

Lige i dag er min spændevidde fra A under det dybe C til G over det mellemste C. Bestemt ikke imponerende, og klangen er langt fra pæn. Hvilken indflydelse trompeten har på det, ved jeg ikke endnu. Den er ikke helt ny, og ville sikkert være glad for en tur til hornmageren, men den kan spille, og det er det vigtigste lige nu. Trompeten er en Markis Deluxe

Jeg har heldigvis mulighed for at øve mens min familie ikke er her, så de ikke skal plages med mine vildskud. Dog er en øve-mute på ønskelisten, så jeg også har mulighed for at øve mig om aftenen, når jeg skal igang med forelæsninger på universitetet.

Derudover er også et nyt mundstykke på ønskelisten, og gerne et med en større cup, som bedre passer til mine læber.

Jeg vil prøve at skrive en lille 'øvedagbog' her på bloggen, så kig ind igen, hvis du vil høre mere om dette projekt.

No comments:

Post a Comment